Het moge duidelijk zijn dat Google de belangrijkste zoekmachine is om je website op in te stellen. Door de jaren heen heeft de zoekmachine een complex algoritme ontwikkeld om de miljoenen websites op het wereldwijde web te indexeren. Nog steeds worden jaarlijks honderden kleine maar ook grote wijzigingen doorgevoerd om hun algoritme de beste te laten blijven. Het correct indexeren van websites blijft daarbij het belangrijkste doel. Dit doet men door middel van zogenaamde rankingfactoren: factoren die meespelen in het bepalen van de vindbaarheid van een website.

Je kunt je voorstellen dat Google niet op één, twee of vijf rankingfactoren let. Nee, om je website goed uit het onderzoek te laten komen, moet je rekening houden met tientallen, zo niet honderden rankingfactoren. Goeroes op het gebied van SEO en SEO-specialisten kunnen je zo een lijst geven met minstens 200 unieke rankingfactoren. Welke rankingfactoren zijn daarbij voor jou als webmaster het belangrijkst? We geven een overzicht van de belangrijkste.

Content: topartikelen zijn belangrijk

Om echt hoog te scoren, zul je artikelen moeten schrijven die wat betreft kwaliteit zo in een goed boek zouden kunnen. Geen korte artikelen van 200 of 300 woorden waarin je twintig keer de zoekterm gebruikt, maar langere artikelen van minstens 1000 woorden waarin je op de juiste plek de relevante zoekterm gebruikt. Aangezien Google ook de hoeveelheid afbeeldingen en andere media in een tekst als ranking factor gebruikt, is het belangrijk om artikelen altijd te voorzien van ondersteunende media.

Retweets en likes: zorg dat men je content deelt

Een webpagina die op Facebook twintig keer gedeeld wordt, zal hoger scoren dan een pagina die niet te vinden is op sociale media. Dit komt omdat Google de kwaliteit van een artikel of webpagina (onder andere) baseert op hoe vaak het gedeeld wordt op sociale media. Zorg er dus voor dat je bezoekers aanspoort om het artikel te delen wanneer ze het een goed artikel vinden.

Het belangrijkste? Links en websites die naar jou linken

Één van de belangrijkste, zo niet belangrijkste rankingfactor, is gebouwd rondom het aantal interne links en de links die naar jouw website verwijzen. Google hecht hier ontzettend veel waarde aan.

Zorg dus dat je website genoemd wordt op andere websites, bij voorkeur door websites met een hoge reputatie. Daarnaast is het belangrijk dat je op je eigen websites de interne linking goed hebt georganiseerd. Dit zorgt er weer voor dat je website beter doorzocht kan worden waardoor de zoekmachine een beter beeld krijgt van je website. Dit kun je zelf doen, maar indien je er geen tijd of zin in hebt dan kun je er ook voor kiezen om een freelance zoekmachine deskundige voor in te huren.

Interesse gekregen in het onderwerp? Zoek dan eens op Google naar meer rankingfactoren. Er zijn er genoeg om je website en content op aan te passen.